Nya begrepp
“Det absolutas återkomst.” Som varit naturligt på nivå 2, mattats på 3-4. Nu kan individen knyta an till det igen. “A second boldness” (Jämför “A second naivite”)
“Det absolutas återkomst.” Som varit naturligt på nivå 2, mattats på 3-4. Nu kan individen knyta an till det igen. “A second boldness” (Jämför “A second naivite”)
Två utvecklingsmål som krockar!
Samtidigt som individen med åldern närmar sig ett mera moget/ambivalent/paradoxal stadium och utsiktspunkt (här till ledd och pressad av, om inte annat, att hon nalkas nära anhörigas och sin egen död och många relationers upphörande) – Fowlers 5:e, och kanske 6:e stadium; 4 och 5 enligt ASI – det finns inga helt onda eller goda människor, alla kämpar på så gott de kan – så sysselsätter man sig istället (men graden av engagemang, och även motiv, och vilka behov det tillfredsställer, skiftar så klart från individ till individ) med frågor om mänsklig fullkomning och en perfekt ordning. Detta som har så tydliga paralleller till ”adolescenttänkande”, d v s (kontradiktiv nivå, enligt ASI).
Med nivå 5 (men det fanns redan på nivå 4) inträffar möjligheten för ”det absolutas återkomst”. (Jämför med ”a second naivite” som hör hemma på nivå 4, medan ”a second boldness” på nivå 5.) Här kan individen åter ta upp sådana idéer som ligger så nära adolescentteman, utan att allt för mycket påverkas av den gravitation som utgår från denna period i sitt eget liv och psyke. Det fordrar att man har utvecklat en paradoxal kapacitet. Detta är själva brännpunkten om man vill beskriva det potentiellt problematiska med NA.
Frisk (2000) refererar till de amerikanska religionsvetarna James R. Lewis och J. Gordon Melton, som uttryckt att de ser new age som “an integral part of a new, truly pluralistic ‘mainstream'” (s 52).
“Att lockas in i en manipulativ rörelse kan gå fort. Att ta sig ur den och förstå vad som egentligen hände kan däremot ta lång tid. Anette Nyman har ägnat närmare tio år åt att försöka ta reda på vad det var som egentligen hände när hon själv drogs in i en nyandlig terapirörelse.”
http://anettenyman.se/bocker
Anette Nyman, journalist och författare, har i ett par böcker undersökt den oreglerade behandlarbranchen. Först kom den självbiografiska “Terapeuten – En avslöjande historia om hur det kan gå till inom den alternativa terapin” och för ett par år sen en fristående uppföljare: “Den dolda psykmarknaden – Om längtan, girighet och andliga entreprenörer”, med ett bredare samhällsperspektiv. I den senare boken är jag intervjuad om psykologiska och terapeutiska saker.
Finns t ex hos Bokus: https://bit.ly/2mXTzTv
Inget konstigt med välrenommerade läkare/psykiatriker som presenterar sin forskning. Föredrag om ”övernaturliga” ämnen finns det gott om också. Mer sällsynt när det kombineras.
Björn Wrangsjö & Thomas Ljungberg pratar om sin nyutkomna bok “Sjömannen som gick genom väggen – om människans exceptionella upplevelser“ (Dualis förlag, 2018).
Åsa Nilsonne är med på ett hörn med sin bok “Processen” (NoK, 2017) som handlar delvis om samma saker. Föreningen ISPS arrangerar. ABF Sveavägen, Stockholm.
“Tarotläsning på företagsfesten, en kristall i fickan eller meditation på lunchen. Om den andliga vågen och de som söker en större mening med tillvaron.”
Professorn Pehr Granqvist i Kropp & Själ i radions P1 den 15 maj, där han pratar om nyandlighet ur ett psykologiskt perspektiv. Att den nyandliga föreställningsvärlden erbjuder en känsla av “kontroll” över en oberäknelig eller hotfull verklighet (extra lockande för den som upplevt trauman, nyckfullhet eller grav försummelse under sin uppväxt) är ett av de resonemang han för. David Thurfjell, religionsvetare och Sanna Samuelsson, journalist, m fl, medverkar också.
https://www.psychology.su.se/om-oss/nyheter/psykologiska-perspektiv-av-nyandlighet-1.385750
Cecilia Wemmert vid Umeå universitet har intervjuat ett antal personer om deras erfarenheter av vården, efter att de hoppat av från olika andliga rörelser. Detta har legat till grund för uppsatsen “Because you become a newcomer in this world when you leave the cult” (2016).
I Ohio ligger sedan länge Wellspring Retreat and Resource Center. Tidigare (2009) fanns planer på en motsvarande behandlingsenhet i Bräcke Diakonis regi.
“Vi söker deltagare till forskningsprojekt om sektavhoppares upplevelser av mötet med svensk sjukvård, problematik och behov av behandling efter otillbörlig påverkan.”
Olof Semb, leg psykolog, med dr
Mikael Sandlund, professor/överläkare
Cecilia Wemmert, läkarstuderande
Ett forskarlag vid Institutionen för klinisk vetenskap, Umeå universitet, söker deltagare till ny studie. Mer info finns t ex på Hjälpkällans webbplats, och på författaren Charlotte Esséns hemsida.
Henrik Bogdan har utsetts till professor i religionsvetenskap vid Göteborgs Universitet. Hans forskning “rör sig i gränslandet mellan västerländsk esoterism, nya religiösa rörelser och frimureri”, skriver GU på sin hemsida.